ΑΦΙΕΡΩΜΑΤΑ
« Από τον ΤΖΟΝ ΚΑΣΣΑΒΕΤΗ ως το αφιέρωμα για τα “50 χρόνια της τουρκικής εισβολής »
Ο Νίνος Μικελίδης σχολίασε για τα Αφιερώματα του 37ου Πανοράματος Ευρωπαϊκού Κινηματογράφου:
«Χρειάστηκε μόνο μια ταινία, οι “Σκιές”, για να καθιερώσει τον Τζον Κασσαβέτη ως τον πιο αντικομφορμιστή, τον πιο ανατρεπτικό, ανανεωτή του ανεξάρτητου κινηματογράφου. Ταινία γυρισμένη το 1959, την ίδια χρόνια με την εμφάνιση της ταινίας “Με κομμένη την ανάσα” του Γκοντάρ, που σηματοδοτεί την εμφάνιση της γαλλικής νουβέλ βαγκ, με τον Κασσαβέτη να εισάγει στον αμερικανικό κινηματογράφο μια δική του, εντελώς προσωπική, “νουβέλ βαγκ”. Που θα τις ακολουθήσει με μια σειρά εξαιρετικές ταινίες, από τα «Πρόσωπα» και φτάνοντας ως το «Μια γυναίκα εξομολογείται» και το «Άνεμος αγάπης». Ένας εμβληματικός σκηνοθέτης που το φετινό Πανόραμα αποφάσισε να του κάνει ένα μεγάλο αφιέρωμα, με 11 συνολικά ταινίες του, 9 που σκηνοθέτησε και 2 όπου πρωταγωνιστεί. Το αφιέρωμα πραγματοποιείται σε συνεργασία με την Πανελλήνια Ένωση Κριτικών Κινηματογράφου (Π.Ε.Κ.Κ.), στο πλαίσιο της οποίας εκδίδουμε φέτος και έ να βιβλίο με κριτικές για το σύνολο του σκηνοθετικού έργου του Κασσαβέτη.
Στα αφιερώματα κι ένα αφιέρωμα για τα 100 χρόνια από τη γέννηση του εβραϊκής καταγωγής Τσέχου συγγραφέα Φραντς Κάφκα, ενός από τους πιο σημαντικούς λογοτέχνες του 20ού αιώνα, με ένα έργο που διερευνά θέματα αποξένωσης, υπαρξιακού άγχους, ενοχής και παραλογισμού, με πρόσωπα που αντιμετωπίζουν αλλόκοτες, σουρεαλιστικές καταστάσεις, συνδυάζοντας τον ρεαλισμό με το φανταστικό. Στο πρόγραμμα τόσο η κλασική ταινία “Η δίκη” του Όρσον Γουέλς, καθώς και μερικά άγνωστα στο ελληνικό κοινό φιλμ.
Η εκατονταετηρίδα, τη φορά αυτή, από τη γέννησή του, είναι και ο λόγος του αφιερώματος στον εξαίρετο, και φίλο του Πανοράματος (τον είχαμε τιμήσει με το Ειδικό Βραβείο του φεστιβάλ), Κλοντ Σοτέ, με την προβολή των πέντε από τις πιο σημαντικές ταινίες του. Χρονικογράφος της μεταπολεμικής γαλλικής κοινωνίας, με την Ρόμι Σνάιντερ πρωταγωνίστρια στις περισσότερες ταινίες του, με θέματα όπου συχνά η γυναίκα και η θέση της στη γαλλική κοινωνία, έχει την κύρια θέση.
Με αφορμή τον πρόσφατο θάνατο του Αμερικανού σκηνοθέτη Ρότζερ Κόρμαν, ένα ακόμη φίλο από τα πρόσωπα που τιμήθηκαν παλαιότερα από το Πανόραμα, το φετινό 37ο φεστιβάλ διοργανώνει ένα μικρό αφιέρωμα με τέσσερις ταινίες του, βασισμένες στο έργο του Έντγκαρ Άλαν Πόε, εξαιρετικά δείγματα του φανταστικού κινηματογράφου, με βασικό πρωταγωνιστή τον Βίνσεντ Πράις, με τις δύο από αυτές σε μεταμεσονύχτια προβολή. Ένας ιδιαίτερα παραγωγικός σκηνοθέτης, γνωστός για τον εξαιρετικά γρήγορο τρόπο – πέντε συνήθως μέρες – με τον οποίο γύριζε τόσο τις ταινιες που ο ίδιος σκηνοθετούσε όσο και εκείνες που γύριζαν στο Εργαστήρι του, νέοι, άγνωστοι τότε σκηνοθέτες, ανάμεσα τους και οι Μάρτιν Σκορσέζε, Φράνσις Φορντ Κόπολα, Τζο Ντάντε, Τζόναθαν Ντέμι, Τζον Σέιλς, κ.ά.
Ιδιαίτερα επίκαιρη σημασία έχει το αφιέρωμα στον Κυπριακό Κινηματογράφο, με θέμα τα “50 χρόνια από την τουρκική εισβολή του νησιού”, με ταινίες φιξιόν και ντοκιμαντέρ, γυρισμένες από το 1974 ως τις μέρες μας, από ταλαντούχους σκηνοθέτες όπως οι Ανδρέας Πάντζης, Πανίκκος Χρυσάνθου, Κορίνα Αβρααμίδου, Αλίκη Δανέζη-Κνούτσεν και Μάριος Πιπερίδης. Ανάμεσά τους και μια τουρκοκυπριακή ταινία, “Ο μπαμπάς του γαλάτου”, γυρισμένη στο πνεύμα της συμφιλίωσης και της επανένωσης. Μια αληθινή ιστορία ανθρωπιάς που εκτυλίσσεται στη διάρκεια του πολέμου, με τα πρόσωπα που την έζησαν να βρίσκονται μαζί μας στην προβολή για να μιλήσουν για τη δραματική εμπειρία τους.»
ΑΦΙΕΡΩΜΑ: JOHN CASSAVETES
Προβάλλονται συνολικά 11 ταινίες, 9 σε σκηνοθεσία του J. Cassavetes και 2 όπου εμφανίζεται ως ηθοποιός
(αναλυτικές πληροφορίες για κάθε προβολή ΕΔΩ):
1. ΣΚΙΕΣ / Shadows, John Cassavetes, 1959, 87′
2. ΠΡΟΣΩΠΑ / Faces, John Cassavetes, 1968, 130′
3. ΣΥΖΥΓΟΙ / Husbands, John Cassavetes, 1970, 154′
4. ΜΙΝΙ ΚΑΙ ΜΟΣΚΟΒΙΤΣ / Minnie and Moskowitz, John Cassavetes, 1971, 114′
5. ΜΙΑ ΓΥΝΑΙΚΑ ΕΞΟΜΟΛΟΓΕΙΤΑΙ / A Woman Under the Influence
John Cassavetes, 1974, 155′
6. Η ΔΟΛΟΦΟΝΙΑ ΕΝΟΣ ΚΙΝΕΖΟΥ ΠΡΑΚΤΟΡΑ ΣΤΟΙΧΗΜΑΤΩΝ
/ The Killing of a Chinese Bookie, John Cassavetes, 1976, 135′
7. ΝΥΧΤΑ ΠΡΕΜΙΕΡΑΣ / Opening Night, John Cassavetes, 1977, 144′
8. ΓΚΛΟΡΙΑ / Gloria, John Cassavetes, 1980, 123′
9. ΕΡΩΤΙΚΗ ΘΥΕΛΛΑ / Love Streams, John Cassavetes, 1984, 141′
10. ΟΙ ΔΟΛΟΦΟΝΟΙ / The Killers, Don Siegel, 1964, 93′
11. ΤΟ ΜΩΡΟ ΤΗΣ ΡΟΖΜΑΡΙ / Rosemary’s Baby,
Roman Polanski, 1968, 137′