Ο Φώτης Μακρής, επί σκηνής με τον μουσικό Νείλο Καραγιάννη στον ταμπουρά και το τραγούδι, μας συνδέουν με το παρελθόν του τόπου μας, τη λαογραφία -που διαμορφώνει, χάρη στη μνήμη και τα εθιμικά στοιχεία έως σήμερα τον πολιτισμό μας και την ιδεολογία μας- και τα ονόματα των πιο κεντρικών οδών που διασταυρώνουμε καθημερινά.
Το στοίχημα, της μεταφοράς ενός προσώπου του Απελευθερωτικού Αγώνα, γνωστού όχι μόνο για τη μεγάλη συμβολή του ίδιου και της μεγάλης οικογένειάς του στα επαναστατικά χρόνια, αλλά και τηςεμπλοκής της στη δολοφονία του Ιωάννη Καποδίστρια, ορόσημο για την διακυβέρνηση της χώρας, κερδίζεται.
Το έργο γράφτηκε κατόπιν παραγγελίας του Θεατρικού Οργανισμού Νέος Λόγος στον Παντελή Μπουκάλα, ο οποίος ύστερα από ευρεία ιστoρική αναζήτηση και διασταύρωση πληροφοριών, επιτυγχάνει να καταγράψει πολιτιστικά και ευρύτερα πολιτικά δεδoμένα της εποχής, δίχως να παίρνει θέση και να «εκμεταλλεύεται» την μυθοπλασία προς βέλτιστη αποτύπωση των εξελίξεων που ακολούθησαν κατά την μεταβατική, πλην όμως δύσκλη, περίοδο της σύστασης του ελληνικού κράτους και των προσπαθειών απελευθέωσης των αλύτρωτων εδαφών.
Ο Φώτη Μακρής, σπάζοντας με ξεχωριστό τρόπο τον τέταρτο τοίχο, δεν αφηγείται απλώς ιστορικές παραπομπές, μα ενσαρκώνοντας διαφρετικούς ρόλους, βλέπει από τη σκοπιά του Μαυρομιχάλη και του Μαυρογένη, τον τρόπο που η μοίρα ανάγκασε τον άνθρωπο που ως κυβερνήτης της χώρας καλούσε πρώτος τον Καποδίστρια, από χρόνια, να αναλάβει ηγετικό ρόλο στη χώρα, μερικά χρόνια προτού ο αδερφός και ο γιός του τελικά δολοφονήσυν τον απεσταλμένο των Ρώσων, να βιώνει την ιστορική καταδίκη των συγγενών του.
Οι εναλλαγές του τρόπου που βιώνεται η πατριαρχική κοινωνία του 19ου αιώνα και οι ξεχωριστές ιστορίες της μεταπολεμικής εξαθλίωσης, η τροποποίηση των συσχετισμών στον κρατικό μηχανισμό – όσο αυταρχικός κι αν γινόταν κατά τα έτη διακυβέρνησης του Καποδίστρια, που προηγήθηκαν των Βαυαρών του Όθωνα-, καθώς και η βαθειά θρησκευτικότητα ως οδηγός των οπλαρχηγών, ιδίως στην κοινωνία του εξεγερμένου Μοριά, δίνουν στο έργο ποικίλα χαρακτηριστικά εναλλακτικής εκμάθησης μέσω της τέχνης.