ΥΠΟΘΕΣΗ
Ο Μαντς Μίκελσεν , στη δανέζικη αυτή υπερπαραγωγή, συνεργάζεται και πάλι με τον ελληνικής καταγωγής Νικολάι Αρσέλ (Ο Έρωτας της Βασίλισσας, Μαύρος Πύργος ) και ενσαρκώνει ένα πραγματικό πρόσωπο, τον Λούντβιχ Κάλεν: έναν μοναχικό λοχαγό ταπεινής καταγωγής, καρπό της παράνομης σχέσης μιας υπηρέτριας και ενός ευγενή, που είναι αποφασισμένος να κυνηγήσει το όνειρό του με κάθε κόστος. Έτσι, το 1755, ζητά την άδεια του Βασιλιά ώστε να καλλιεργήσει τον αφιλόξενο χερσότοπο της Γιουτλάνδης και να δημιουργήσει εκεί μια βασιλική αποικία, με αντάλλαγμα να του δοθεί ένας τίτλος ευγενείας. Αλλά θα βρει πολλά εμπόδια στον δρόμο του, με κυριότερο τον ημιπαράφρονα και σαδιστή γαιοκτήμονα Φρέντερικ ντε Σίνκελ, τον πανίσχυρο άνδρα της περιοχής, που βλέπει την εξουσία του να απειλείται… Όμως ο Κάλεν, ένας ηθικός αλλά απίστευτα ισχυρογνώμων άνδρας, δεν το βάζει κάτω κι ας υφίσταται τα πάνδεινα.
Πρόκειται για την έκτη ταινία του Αρσέλ, ο οποίος στο παρελθόν έχει διακριθεί και για το σενάριο της ταινίας Το κορίτσι με το τατουάζ που βασίστηκε στο πρώτο βιβλίο της επιτυχημένης τριλογίας του Στιγκ Λάρσον “Millennium”. Αυτή τη φορά εμπνέεται από το μυθιστόρημα “The captain and Ann Barbara” της Ίντα Γένσεν, παραδίδοντας μας ένα φιλμ για τις κοινωνικές τάξεις, τον ρατσισμό, την σεξουαλική κακοποίηση, την εργασιακή εκμετάλλευση και τις οικογένειες των εκλεκτών…
Βίαιη, αγωνιώδης και καθηλωτική, με αναφορές (και) στα γουέστερν του Τζον Φορντ, η Γη της Επαγγελίας μας ταξιδεύει στην Δανία του 18ου αιώνα μέσα από πραγματικά γεγονότα, ενώ χρωστά πολλά στη σαρωτική παρουσία του πρωταγωνιστή της που προσδίδει στην ιστορία την παλιομοδίτικη αύρα των σταρ αλλοτινών εποχών.
Συμπρωταγωνιστεί η άγρια, ατίθαση φύση που παλεύει να δαμάσει ο ήρωας.
O σκηνοθέτης Νικολάι Αρσέλ, με καταγωγή από τη Λέσβο (η μητέρα του είναι Μυτιληνιά και ο ίδιος μιλά άπταιστα ελληνικά) γράφει για την ταινία:
«Όταν πριν λίγα χρόνια έγινα πατέρας, μια εμπειρία που με άλλαξε ριζικά, άρχισα να βλέπω τις ταινίες μου υπό ένα νέο πρίσμα. Αν και παραμένω περήφανος για την δουλειά μου (για το μεγαλύτερο μέρος της τουλάχιστον!), αυτή αντανακλά τη στάση ενός ανθρώπου με έναν μοναδικό σκοπό: να δημιουργεί ιστορίες και τέχνη …άλλα όχι πολλά άλλα. Η Γη της Επαγγελίας γεννήθηκε μέσα από μια υπαρξιακή συνειδητοποίηση και είναι, μακράν, η πιο προσωπική μου ταινία μέχρι σήμερα. Με τη βοήθεια του έξοχου βιβλίου της Ιντα Γένσεν, ο Άντερς Τόμας Γένσεν κι εγώ θελήσαμε να διηγηθούμε έναν μεγάλο, επικό μύθο γύρω από το πώς οι φιλοδοξίες και οι επιθυμίες μας αναπόφευκτα θα διαψευστούν, εάν είναι το μόνο που έχουμε. Η ζωή είναι ένα χάος, επώδυνο και άσχημο, όμορφο και εκπληκτικό, και συχνά είμαστε ανίκανοι να το ελέγξουμε. Όπως λέει η παροιμία «εμείς κάνουμε σχέδια και ο Θεός γελάει».
ΚΡΙΤΙΚΕΣ
ΤΗΕ HOLLYWOOD REPORTER
O Mίκελσεν, στον ρόλο ενός νόθου γιου ενός αριστοκράτη και μίας υπηρέτριας, αποδεικνύει για άλλη μια φορά την μεγάλη γκάμα του, ενσαρκώνοντας έναν ήρωα που θα ένοιωθε σαν στο σπίτι του σε κάποιο έπος του Τζον Φορντ. Το “Promised Land” είναι μια καταπληκτική ιστορία, βασισμένη σε ένα καλοδουλεμένο σενάριο, με δυνατές ερμηνείες. Θέλει τέχνη να κάνεις τόσο μοντέρνο ένα ιστορικό δράμα.
Μια ταινία για τις κοινωνικές τάξεις, τον ρατσισμό, την σεξουαλική κακοποίηση, την εργασιακή εκμετάλλευση και τις οικογένειες των εκλεκτών…
CINEUROPA
Δύο αντικρουόμενες φατρίες, ένας αντιήρωας, ένας μισητός κακός, μια γυναίκα που πρέπει να προστατευθεί κι ένα έρημο τοπίο, αποτελούν τα συστατικά για ένα ιδιότυπο γουέστερν. Όμως ο Αρσέλ, μας παραδίδει κάτι παραπάνω από αυτό: ένα κλασικό –με κάθε δυνατή έννοια- δράμα, που τοποθετείται σε ένα εν πολλοίς άγνωστο ιστορικό και γεωγραφικό πλαίσιο.
INDIEWIRE
O Μίκελσεν, ένας σύνθετος, απόλυτα φυσικός ερμηνευτής, με τη χορευτική του στάση και το ατσάλινο βλέμμα του, ενσαρκώνει τον Κάλεν, με μια σαγηνευτική μίξη στιβαρότητας και χάρης. Aκόμα και στις πιο άγριες στιγμές της ταινίας, καταφέρνει να δείξει πως κάτω από το σκληρό περίβλημα του ήρωα κρύβεται μια τρυφερή ψυχή που ψάχνει απεγνωσμένα να βρει τη θέση της σε έναν εχθρικό κόσμο.
DEADLINE
Δεν κάνουν πια ταινίες σαν κι αυτή –εκτός κι αν κάνουν! Αυτό το Δανέζικο ιστορικό έπος έχει όλες τις αρετές από εκείνες τις παλιές ταινίες που θυμάσαι να βλέπεις στα παιδικά σου χρόνια: ένα σκηνικό εποχής, το τελευταίο σύνορο, ξιφομαχίες, κι ένα θελκτικό μπουκέτο διαβολικών κακών. Και κάτι αριστοκράτες και τα τσιράκια τους που βασανίζουν, βιάζουν και καταπιέζουν, μόνο που κάποια στιγμή το πράγμα αντιστρέφεται. Ζήτω!
IL GIORNALE
Ένα σπουδαίο κλασικό φιλμ, με μια έννοια που σπάνια χρησιμοποιείται πια σήμερα. Κάτι μεταξύ του «Όσα παίρνει ο άνεμος» και του «Χορεύοντας με τους λύκους», αντλεί από το συλλογικό κινηματογραφικό φαντασιακό. Τριάντα τρία χρόνια έχουμε να δούμε δανέζικο φιλμ να διαγωνίζεται στη Βενετία και να που τώρα αυτή η συναρπαστική ταινία μπορεί να τερματίσει ψηλά στην κούρσα των βραβείων
LOUD AND CLEAR
Ο Μίκελσεν μαγνητίζει στον ρόλο. Είναι στωικός και επιφυλακτικός, κι όμως γεμάτος συναίσθημα. Τα μάτια του, το εκφραστικό του πρόσωπο και ο τρόπος που συγκρατείται προσθέτουν στο χαρακτήρα που ενσαρκώνει μεγάλο βάθος, παρά το ότι μιλά ελάχιστα.
THE PLAYLIST
O Mαντς Μίκελσεν αποδεικνύεται για άλλη μια φορά μάστορας στο να υποδύεται λογικούς, ήσυχους και φαινομενικά άκακους ήρωες, που όταν εξωθηθούν στα άκρα μεταμορφώνονται σε ικανότατους εκτελεστές. Ένα πανέμορφο ιστορικό δράμα όπου η φύση στην πλέον αμακιγιάριστη εκδοχή της παίζει πρωταγωνιστικό ρόλο
DIE WELT
Ένα απολαυστικό γουέστερν, τόσο μεγαλεπήβολο που δημιουργεί σχολή! «Ο καλός, ο κακός και ο άσχημος» της Δανίας.
LA REPUBBLICA
Mία δυνατή και οξυδερκής ταινία που συγκεντρώνει όλα όσα μπορούν να κάνουν δημοφιλή μία ταινία σήμερα. Αναπαράσταση εποχής, ανείπωτη βία αλλά και στιγμές απρόσμενης τρυφερότητας.
FLIX.GR
Αγωνιώδες, βίαιο, σκληρό αλλά και με μια ερμηνεία από τον Μαντς Μίκελσεν ικανή να λάμψει μέσα στο σκοτάδι, το «Promised Land» αποδεικνύει πως το καλό ευρωπαϊκό, mainstream σινεμά δηλώνει ακόμα δυναμικά το «παρών».
Η ταινία του Νικολάι Αρσέλ αποτελεί μια σταθερή διαδρομή προς το επίκεντρο της βίας, που λαμβάνει κατά στιγμές διαστάσεις ταινίας ψυχολογικού η και σωματικού τρόμου, έχοντας την ικανότητα να διατηρεί αμείωτη την προσοχή και να επιβεβαιώνει – επί της ουσίας – για άλλη μια φορά την εμπορική δύναμη του mainstream Δανέζικου σινεμά.
Η Γη της Επαγγελίας (“The Promised Land”, Δανία-Σουηδία-Νορβηγία-Γερμανία, 2023, 127’)
Σκηνοθεσία: Νικολάι Αρσέλ
Σενάριο: Άντερς Τόμας Γένσεν, Νικολάι Αρσέλ
Ηθοποιοί: Μαντς Μίκελσεν, Aμάντα Κολίν, Σάιμον Μπένεμπιεργκ, Γκούσταβ Λιντ