Ο Tζων Γαβριήλ Μπόρκμαν.
Αμφίσημη προσωπικότητα περιστρεφεται ανάμεσα στην ιδεολογία και την φιλοδοξία. Σαγηνεύεται από την εξουσία και την δυναμή της,που την νέμεται ανεξέλεγκτα, και αυτή τον αποσμαλτώνει ψυχικά .Εγκαταλείπει την αγαπημένη του¨Έλλα , για να παντρευτεί την εύπορη δίδυμη αδελφή της, χωρίς να ηχούν ερωτικοί ήχοι μέσα του, και απέκτησε μαζί της τον Έρχαντ, που τον διεκδικουσε η Γκούλνχιντ που τον γέννησε και η ¨Ελλα που τον μεγάλωσε και του συσσώρευσαν τραύματα.
O Τζών Γαβριήλ είχε υψιπετή σχέδια, στόχευσε, αναρριχήθηκε , και εδραίωσε την θεση του, αφού προσπορίστηκε τα χρήματα της γυναίκας του Γκούλχιντ.
Ο Τζών Γαβριήλ ήταν γυιός μεταλλωρύχου γεννημένος ηγήτωρ, πίστευε οτι αγωνίζεται για το καλό της ανθρωπότητας και όχι μόνο για την κοινωνική του άνοδο,ανέβηκε σκαλιά από την καταγωγή του κατέκτησε αξιώματα, υψηλές θέσεις, σεβασμό και κύρος.
Περιτυλίχθηκε στην δόξα, κυριεύτηκε από την αλαζονεία, την αμετροέπεια, και οχυρώθηκε στο πάθος του για το χρυσό. Μπλέκεται σε οικονομικές ατασθαλίες και καταχρήσεις, και οδηγείται στην φυλακή. Η οικογένειά του ζεί την ηθική εξαθλίωση την παρακμή την απελπισία την ντροπή και την δυστυχία.
Όταν αποφυλακίζεται κλείνεται οικειοθελώς σε ένα δωμάτιο για οκτώ χρόνια , συρρικνωμένος ψυχικά, , υπονομευμενος χωρίς όμως να απομακρύνεται απο τα έπηρμένα και μεγαλόπνοα σχεδιά του, και ξανασχεδιάζει την ζωή του ελπίζοντας στην βοήθεια του Έρχαντ, χωρίς να αξιολογεί σωστά την πραγματικότητα.
Οι μοναδικοί του επισκέπτες είναι ένας κατώτατος τραπεζικός ο Φόνταλ,προσηλωμένος στον Μπορκμαν, που ζει την αγωνία της ποιητικής του καταξίωσης.
Η σκηνή Μπόρκμαν, και Φόνταλ δείχνει την τραγικότητα του έργου.
Ο Φόνταλ πιστεύει πως είναι μεγάλος ποιητής και όταν ο Μπόρκμαν του ενισχύει αυτή την πεποίθηση του φέρεται φιλικά.¨Ερχεται όμως σε συγκρουση όταν του λέει ότι γράφει ανοησίες.
ΜΠΟΡΚΜΑΝ: Δεν με ξεγελούσες με ψεύτικες ελπίδες
ΦΟΝΤΑΛ: Όσο πίστευες εσύ σε μένα, πίστευα κι εγώ σε σένα
ΜΠΟΡΚΜΑΝ: Ώστε κοροιδεύαμε ο ένας τον άλλον
ΦΟΝΤΑΛ: Μα τι άλλο είναι στο βάθος η φιλία Τζων Γαβριήλ Μπορκμαν
Η Φρίντα είναι ένα δροσερό κορίτσι 15 ετων κόρη του Φόνταλ που οι επισκέψεις της δημιουργούν στιγμές ευδίας και ευφορία στον Μπόρκμαν.
Ο Έρχαντ που είναι ο ψυχολογικός κρίκος μεταξύ της μάνας του πατέρα και της θείας αυτονομείται, τους εγκαταλείπει και φεύγει μαζί με την κυρία Φόνταλ και την Φρίντα.
Ο Μπόρκμαν μένει έκπτωτος και με διαλυμένες τις αυταπάτες άρχισαν οι αντίρροποι δρομοι για την οικογένεια του Τζων Γαβριήλ Μπόρκμαν
Παρακολουθήσαμε μια δομημένη παράσταση με εξαίρετους ηθοποιούς να αναπαριστούν τα Ιψενικά τρίγωνα και να σε κάνουν συμμέτοχο του οικογενειακού τους δράματος.
Η σκηνοθεσία της Βαλεντίνης Λουρμπά ήταν εύστοχη ακριβής και με προδιαγραφές του άρτιου.
Ο Μάνος Χατζηγεωργίου ¨”Τζων” Γαβριήλ Μπόρκμαν» απέδωσε με φυσικότητα την φιλοδοξία, το πάθος και την συντριβή του Μπόρκμαν με ρεαλιστικούς και σωστούς τόνους.
Η Βαρβάρα Κυρίτση “Ελλα” είχε εντυπωσιακή συναισθηματική, συνεκτική και εξελικτική ενότητα το παίξιμο της.
Η Μαρία Δημητριάδου “Γκούλχιντ” ήταν πειστική στην συναισθηματική της εξέγερση και την προσκόλλησή της στον γυιό της Έρχαρντ.
Ο Χρίστος Γεωργίου “Φόνταλ” έδειξε μεγάλες και αξιοσημείωτες υποκριτικές αρετές.
Η Λήδα Χατζηδημητρίου απέδωσε την αθωότητα της μικρής Φρίντα και περάτωσε την κυρία Βίλτον.
Ο Βασίλης Ασημάκης “Έρχαντ” θαύμασα τις εσωτερικές του μεταπτώσεις και την αισθαντικοτητά του, διακρίνεις τις δυνατοτητες του και το πλούσιο ταλέντο του.
Τα κοστούμια της Τίσσας Βασιλάκη αξιοπρόσεκτα και προσδίδουν στην παράσταση, οι φωτισμοί του Θοδωρή Κόκκινου ατμοσφαιρικοί και δημιουργούν μυστηριο.
Η παράσταση ανιχνεύει τις ψυχικές καταβολές των ηρώων, ερευνά και μεγεθύνει τους συμβολισμούς του Ίψεν.
Είναι μια παράσταση μυσταγωγίας και άξια λόγου που την συνιστώ
ΑΙ ΓΙΣΤΟΣ ΑΤΡΕΪΔΗΣ