Πήγαμε - Είδαμε

ΠΗΓΑΜΕ / ΕΙΔΑΜΕ : “ΚΑΤΕΡΙΝΑ ΓΩΓΟΥ ΤΟ ΓΑΜΩΤΟ ΠΟΥ ΔΕΝ ΕΖΗΣΑ”…ΓΡΑΦΕΙ Ο ΜΑΝΩΛΗΣ ΒΟΥΤΣΑΚΗΣ

today14/10/2025 67 6 5

Background
share close

γράφει o Μανώλης Βουτσάκης “Doppelganger” ΚΥΡ. 18:00-20:00

Η παράσταση επιστρέφει για 5η χρονιά στη Σκηνή Brecht 2510 (Γ’ Σεπτεμβρίου 38), κάθε Δευτέρα στις 19:00. Πρωταγωνιστούν Μαρία Ανδρίτσου, Χαρά Νικολάου και Χάρης Γεωργιάδης, σε σκηνοθεσία του Ανδρέα Ζαφείρη.

Απόγευμα με ένα ψιλόβροχο – όχι ενοχλητικό – με βρίσκει έξω από τη Σκηνή Brecht 2510, στα Εξάρχεια. Στέκομαι μπροστά στην αφίσα της παράστασης «Κατερίνα Γώγου: Το γαμώτο που δεν έζησα» και χαζεύω με το βλέμμα «καρφωμένο» στο πρόσωπο της ποιήτριας. Προσμονή. Αυτή είναι η λέξη που περιγράφει το συναίσθημα μου εκείνη τη στιγμή, με μία δόση ανυπομονησίας και φόβου μαζί, υπεραναλύοντας στο μυαλό μου εάν πρόκειται για μια παράσταση ικανή να αποδώσει κατάλληλα τη σύνθετη προσωπικότητα της «Αγίας των Εξαρχείων».

Προχωράω προς την είσοδο. Ο χώρος του θεάτρου μικρός και αυτοδιαχειριζόμενος, προσδίδει μια αίσθηση οικειότητας που θυμίζει φιλικό στέκι. Ατμόσφαιρα ζεστή και ανθρώπινη.

Λιτό σκηνικό, λίγα αντικείμενα, χαμηλός φωτισμός, χωρίς υπερβολές. Στο μυαλό μου, ωστόσο, η ανησυχία παραμένει: θα μπορέσει μια τόσο «ήσυχη» παραγωγή να αποδώσει το μέγεθος και την ένταση της Γώγου;

Όλα αλλάζουν, όμως, μόλις οι πρώτες λέξεις ακούγονται επί σκηνής. Από τα πρώτα κιόλας λεπτά αντιλαμβάνομαι πως πρόκειται για κάτι ουσιαστικό και βαθιά συναισθηματικό.

Η Παράσταση: Σκηνοθεσία, Κείμενο, Ερμηνείες  

Το έργο του Ανδρέα Ζαφείρη επιχειρεί να ζωντανέψει, με πάθος και σεβασμό, όχι απλώς τη ζωή της Κατερίνας Γώγου, αλλά κυρίως το ψυχικό της τοπίο, τα τραύματα, τις εκρήξεις, τους φόβους, τις μνήμες που σημάδεψαν την πορεία της. Η εξέλιξη του έργου ακολουθεί μια χρονολογική διαδρομή – από την παιδική της ηλικία έως το θάνατο της – χωρίς να εγκλωβίζεται σε μια απλή παράθεση γεγονότων.  Προσφέρει στον θεατή ένα συγκινητικό ταξίδι μέσα από εικόνες και έντονα στιγμιότυπα της ζωής της, ακροβατώντας επιδέξια ανάμεσα στον ωμό ρεαλισμό και την ποιητική εξομολόγηση. Προσεγγίζει τη Γώγου ανθρώπινα, δηλαδή με τα πάθη, την τρυφερότητα και την οργή της. Από τα πρώτα της βήματα στον κινηματογράφο και το θέατρο, όπου συχνά περιοριζόταν σε «δεύτερους ρόλους», μέχρι τη σταδιακή απομάκρυνσή της από αυτά και τη λύτρωσή της μέσα από την ποίηση, η παράσταση σκιαγραφεί με ευαισθησία την πορεία μιας ψυχής που αρνήθηκε να συμβιβαστεί.

Πρόκειται για μία παράσταση με τρείς πρωταγωνιστές. Το βλέμμα στρέφεται αναπόφευκτα στην Μαρία Ανδρίτσου που ενσαρκώνει την Κατερίνα Γώγου, η οποία δεν περιορίζεται απλώς στην αναπαράσταση της ποιήτριας. Καταφέρνει να αποδώσει την ένταση και ευαισθησία της Γώγου βιωματικά. Η φωνή της άλλοτε σπάει, άλλοτε δυναμώνει, λειτουργώντας σαν καθρέφτης της ταραγμένης ψυχής της. Οι δύο συμπρωταγωνιστές της, Χαρά Νικολάου και Χάρης Γεωργιάδης, δεν λειτουργούν απλώς ως συνοδευτικές-υποστηρικτικές παρουσίες. Με διαρκείς εναλλαγές ρόλων, όπως γονείς, φίλοι, σύντροφοι, καλλιτέχνες, δίνουν πνοή στην πολυφωνία του έργου και μετατρέπουν τη σκηνή σε ένα συνεχές πεδίο αλληλεπιδράσεων. Η Χαρά Νικολάου με υπέροχες εκφράσεις κινείται με ευκολία ανάμεσα σε χαρακτήρες που φαινομενικά αντικρούονται: τη μητέρα που αγαπά και καταπιέζει, τη «κολλητή» φίλη που συμπάσχει αλλά έχει και τα δικά της προβλήματα να ασχοληθεί, τη γιατρό, τη δημοσιογράφο, αλλά και τη Μυρτώ, τη μοναχοκόρη της Γώγου. Ο Χάρης Γεωργιάδης δίνει σάρκα και οστά σε πολλές ανδρικές φιγούρες της ζωής της, όπως του αυστηρού πατέρα, του συζύγου, του πολιτικού συντρόφου, φωτίζοντας διαφορετικές εκφάνσεις του κόσμου που τη διαμόρφωσε. Αυτή η συνεχής εναλλαγή μεταξύ διαφορετικών ταυτοτήτων κατά τη διάρκεια του έργου, στα δικά μου μάτια μπορεί να αποτυπώσει άψογα την σύγχυση που χαρακτήριζε εσωτερικά την ίδια τη Γώγου.

Όταν τα φώτα σβήνουν, μένει απλώς η σιωπή. Μια σιωπή που κουβαλά όσα δεν ειπώθηκαν. Έτσι η παράσταση τελειώνει χωρίς να δίνει απαντήσεις, αλλά γεννά ερωτήματα.

Φεύγω από τo θέατρο με την ένταση ακόμη μέσα μου.  «Τα κατάφεραν» σκέφτομαι. Με έκαναν να προβληματιστώ, να αναρωτηθώ και αυτό είναι τελικά το σπουδαίο επίτευγμα της τέχνης, να σε ταρακουνά, να σε κάνει να σκέφτεσαι εκτός πλαισίου.

Γιατί αξίζει να τη δείτε

Η παράσταση είναι μια βουτιά στη ζωή και την ψυχή της Κατερίνας Γώγου, χωρίς να προσπαθεί να ωραιοποιήσει την ίδια και το έργο της. Σίγουρα αξίζει να τη δείτε, όχι μόνο για τις μοναδικές ερμηνείες των πρωταγωνιστών, το κείμενο και τη σκηνοθετική ματιά του Ανδρέα Ζαφείρη, αλλά κυρίως γιατί πρόκειται για μια παράσταση που σου θυμίζει τη δύναμη της τέχνης.

Υπάρχουν προϋποθέσεις για να παρακολουθήσει κανείς αυτή την παράσταση; Όχι απαραίτητα. Ακόμη κι αν δεν γνωρίζει σε βάθος την Κατερίνα Γώγου, το έργο έχει τη δύναμη να τον αγγίξει. Παρ’ όλα αυτά, αξίζει να κάνει μία μικρή αναζήτηση, να διαβάσει στίχους της, να βρει αποσπάσματα από συνεντεύξεις ή αφιερώματα για εκείνη και τους «Αγίους των Εξαρχείων», να ακούσει τραγούδια με μελοποιημένα ποιήματα της, όπως το «Εμένα οι φίλοι μου» των Magic De Spell, ή κομμάτια που εμπνεύστηκαν από τα λόγια της όπως το «Ποτέ δε σημαδεύουνε στα πόδια», του Βέβηλου.

Το «γαμώτο» που δεν έζησα

Η ποίηση της Γώγου, όπως και η ίδια η ζωή της δεν ήταν όμορφη με την επιφανειακή έννοια, είχε σκοτάδια, θυμό, μοναξιά αλλά είχε και αλήθεια. Μια αλήθεια που δεν πρόδωσε ποτέ. Αγωνίστηκε, υπερασπίστηκε τα πιστεύω της και πάλεψε για έναν κόσμο πιο ελεύθερο, πιο ανθρώπινο, όπως τον ονειρεύτηκε. Τα κατάφερε τελικά; Δεν έχει σημασία. Σημασία έχει ότι έζησε!

Κάπου εκεί, όσο περπατάω για το σπίτι, μου έρχεται στο μυαλό η τελευταία στροφή από το τραγούδι «Τα χρόνια μου ναυάγησαν στις ξέρες σου» των Διάφανων Κρίνων.

«Άραγε θα θυμάται κάποιος τ’ όνομά μας,

της ζωής μας τα εξαίσια φεγγάρια,

τα πάθη μας, τις λύπες, τα δεινά μας;

Άραγε υπήρξαμε ποτέ; Στα όνειρα μας!»

Πρόκειται για το ίδιο ερώτημα που μου γέννησε η παράσταση, καθώς δεν πρόκειται για αναζήτηση κάποιας υστεροφημίας, αλλά για τη σημασία του να αντιληφθούμε τη ζωή.

Εμείς άραγε ζούμε αληθινά; Ζούμε όπως πραγματικά θέλουμε; Ή απλώς επιβιώνουμε περιμένοντας το δικό μας “γαμώτο” που δεν ζήσαμε;

Ταυτότητα Παράστασης

  • Κείμενο / Σκηνοθεσία: Ανδρέας Ζαφείρης
  • Παίζουν οι: Μαρία Ανδρίτσου, Χαρά Νικολάου, Χάρης Γεωργιάδης
  • Φωτογραφίες & τρέιλερ: Μάρκος Κιμιωνής
  • Διάρκεια: 90 λεπτά

Πληροφορίες

  • Παράσταση στη μνήμη της Κατερίνας Γώγου: 3 Οκτωβρίου στις 21.00
  • Έναρξη κανονικών παραστάσεων: Από 6 Οκτωβρίου, κάθε Δευτέρα στις 19.00
  • Χώρος: Σκηνή BRECHT-2510, Γ’ Σεπτεμβρίου 38, Αθήνα

Εισιτήρια

  • Κανονικό: 12 €
  • Μειωμένο, Φοιτητικό, Ανέργων, Άνω των 65, Ομαδικές κρατήσεις: 10 €
  • Ατέλεια ηθοποιού: 8 €

Κρατήσεις στα τηλ. 6975535197, 693 6552623, 697 3070329

sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.

Written by: admin_master

Rate it

o street radio προτεινει

Family secrets
κάθε Παρασκευή & Σάββατο
στο Θέατρο Αλκμήνη
Αγάπη παράνομη
κάθε Δευτέρα & Τρίτη
στο Θέατρο Radar
Να ξέρετε πως αυτό που
ακούτε είναι σφύριγμα τρένου
κάθε Τετάρτη στο θέατρο Olvio
Van Gohh
The Immersive experience
από την Τετάρτη 22 Οκτωβρίου
Φεστιβάλ στη Σκιά των Βράχων
από τις 3/6 έως τις 3/10
στο Θέατρο Βράχων
Αντιγόνη του Σοφοκλή
σκηνοθεσία Θέμη Μουμουλίδη
σε καλοκαιρινή περιοδεία
Mogwai live
στο Floyd live music venue
την Πέμπτη 9 Οκτωβρίου
"Prison...κέϊκ"
κάθε Σάββατο & Κυριακή
στο Θέατρο Αλκμήνη
Κοιμώμενος Χαλεπάς
ο ΣΑΛόΣ άΓΙΟΣ
στο Θέατρο Καλλιρόης
Μαρία Κουτσουρλή live
την Πέμπτη 23 Οκτωβρίου
στο club του ΣτΝ
Κόκκινος Ιπποπόταμος
κάθε Παρασκευή & Σάββατο
στο Θέατρο ΕΝ-Α
Βασιλική Μιχαλοπούλου
στο Σταυρός του Νότου club
την Παρασκευή 10 Οκτωβρίου