Κύρια Χατζηδημητρίου Λήδα είσθε μια σπουδαία ηθοποιός και αυτή την περίοδο παίζεται στο κραταιό έργο του Ερρίκου Ίψεν ΤΖΩΝ ΓΑΒΡΙΗΛ ΜΠΟΡΚΜΑΝ
Τι σας δελεάζει στον Ίψεν; Ποια στοιχεία του, οικοδομούν την σκέψη σας;
Ο Ίψεν είναι ένας από τους πιο διαχρονικούς θεατρικούς συγγραφείς. Αυτό που καθιστά τον Ίψεν τόσο συναρπαστικό είναι οι πολυδιάστατοι χαρακτήρες με περίπλοκο συναισθηματικό κόσμο και κίνητρα.
Η ικανότητά του για συλλογισμό, και η ψυχογραφική δύναμη, τι σας δημιουργεί;
Σε όλα τα έργα του Ίψεν μελετώνται βαθιά φιλοσοφικά και κοινωνικά θέματα. Δεν είναι δυνατόν να διαβάσεις ένα έργο του και να μην προβληματιστείς. Ως θεατή και ως ηθοποιό σε θέτει αντιμέτωπο με βαθιά ερωτήματα για τον ψυχισμό των ανθρώπων.
Αντικατοπτρίζεται η όψη της εποχής μας Στον Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν;
Φυσικά. Στον Τζον Γαβριήλ Μπόρκμαν βρισκόμαστε εν μέσω μιας οικογενειακής διαμάχης, που μπορεί να σταθεί σε οποιαδήποτε εποχή.
Σε μια εποχή που ο εγωισμός και η ματαιοδοξία έχουν πρωταρχική θέση, το έργο χαρακτηρίζεται από διεκδικητές που βάζουν τα θέλω τους πάνω από όλους και όλα.
Συνταυτίζεσθε με την ηρωίδα που ερμηνεύετε, Μιλήστε μας για τον ρόλο σας;
Έχω την ευκαιρία να ενσαρκώνω δύο ρόλους
Από τη μια, της μικρής Φρίντας Φόλνταλ, κόρη του φίλου του Μπόρκμαν. Ένα νεαρό κορίτσι που το διακατέχει η αθωότητα, η φρεσκάδα και η δίψα για τη ζωή.
Ο άλλος ρόλος είναι της Κυρίας Βίλτον, μιας δυναμικής γυναίκας που από πολλούς θεωρείται αδίστακτη.
Μια γυναίκα με εκτόπισμα, η οποία χαρακτηρίζεται από ερωτισμό. Ένας αντισυμβατικός ρόλος, κόντρα στις νόρμες της εποχής.
Η μεγάλη πρόκληση είναι να φανερώσω, σε δεύτερο στάδιο, μια γυναίκα πληγωμένη και προδομένη που αναγκάστηκε να σκληραγωγηθεί για να επιβιώσει.
Η αλήθεια πρέπει να αποκαλύπτεται, όποιες και αν είναι οι συνέπειες ;
Ό,τι και να γίνει η αλήθεια πάντα πρέπει να βγαίνει στην επιφάνεια. Όπως αναφέρει και ο Ίψεν με το ζωτικό ψεύδος, στην εποχή που διανύουμε, πολλοί άνθρωποι χρειάζονται την ψευδαίσθηση για να είναι πιο υποφερτή η καθημερινότητα. Αυτό μπορεί να αποβεί ολέθριο σε μερικές περιπτώσεις.
Τα πενιχρά οικονομικά σφετερίζονται την αγάπη σας για το θέατρο;
Ποτέ ούτε για μία στιγμή. Το θέατρο είναι εσωτερική ανάγκη για έκφραση. Η τέχνη δεν μπορεί να τιμολογηθεί.
Ελπίζω όμως στο μέλλον να αντιμετωπίζεται ο ηθοποιός με τις δέουσες οικονομικές και επαγγελματικές αποδοχές και δικαιώματα.
Εξακολουθεί να είναι το θέατρο μια έκρηξη θάμβους;
Εννοείται. Για τον θεατή αποτελεί μια εμπειρία που τον ωθεί να σκεφτεί να συγκινηθεί, να γελάσει. Για τον ηθοποιό είναι η εσωτερική ικανοποίηση να δίνει πνοή στο κείμενο.
Το θέατρο είναι σοβαρή εκδοχή του εαυτού σας;
Φυσικά. Ως ηθοποιός είναι πολύ σημαντικό για εμένα να υπηρετώ τον κείμενο και το ρόλο μου με σοβαρότητα και σεβασμό. Το θέατρο αποτελεί πηγή μόρφωσης και εσωτερικής ανάπτυξης.
Τι πιστεύετε για τις ρηξικέλευθες και μεταλλαγμένες παραστάσεις των κλασσικών έργων;
Θεωρώ ότι ο σκηνοθέτης και ο ηθοποιός δεν πρέπει να επεμβαίνουν στο κείμενο
Όταν παραποιείς ένα κείμενο χάνεται η ροή του έργου και ο φυσικός ρυθμός του κάθε χαρακτήρα.
Ένα καλό κείμενο μπορεί να σταθεί επί σκηνής χωρίς μοντερνισμούς και σκηνοθετικά κόλπα.
Δεν κατακρίνω την αλλαγή της εποχής στην οποία διαδραματίζεται ένα έργο, αρκεί να εξυπηρετεί τον σκοπό του συγγραφέα.
Πρέπει να αποδεικνύεις στον εαυτό σου ξανά και ξανά;
Φυσικά και ναι. Αυτό με ενθουσιάζει στο θέατρο. Σε κάθε παράσταση ο ρόλος γεννιέται και πεθαίνει στη σκηνή. Ποτέ δεν μπορείς να επαναπαυτείς σε μια προσωρινή επιτυχία.
Τα σχέδιά σας είναι υψιπετή;
Το όνειρό μου είναι να παίζω θέατρο. Σε μικρά και μεγάλα θέατρα, σε γνωστά και άγνωστα. Με ενδιαφέρει να συμμετέχω σε σοβαρές παραστάσεις.
Αισθάνεσθε μόνη στην ερημία του θεατρικού πλήθους;
Καθόλου. Ίσα-ίσα μέσα από το θέατρο έχω γνωρίσει εξαιρετικούς ανθρώπους και σκηνοθέτες, οι οποίοι με ενέπνευσαν να γίνω και καλύτερη ηθοποιός αλλά και άνθρωπος.
Οι συνάδελφοι μου είναι τεράστια πηγή έμπνευσης και γνώσης για εμένα.
Αυτό που με συγκινεί ιδιαιτέρα, ειδικά τα τελευταία χρόνια, είναι το πόσο πολύ το ελληνικό κοινό αγκαλιάζει το θέατρο.