Για την εξάλειψη των σημείων συμφόρησης και των ελλειπών μεταφορικών συνδέσεων, το Κοινοβούλιο ενέκρινε την επικαιροποίηση του σχεδίου της ΕΕ για κατασκευή ενός δικτύου σιδηροδρόμων, οδών, εσωτερικών πλωτών οδών και θαλάσσιων οδών μικρών αποστάσεων που θα συνδέονται μέσω λιμένων και τερματικών σταθμών σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση. Τα τρέχοντα έργα περιλαμβάνουν σειρά πρωτοβουλιών όπως το σιδηροδρομικό δίκτυο της Βαλτικής, που συνδέει το Ελσίνκι με τη Βαρσοβία, η σήραγγα Brenner Base, που συνδέει την Αυστρία και την Ιταλία, και η σιδηροδρομική γραμμή υψηλής ταχύτητας Λισσαβώνας-Μαδρίτης. Δείτε εδώ τον σχετικό διαδραστικό χάρτη.
Τα μεγάλα έργα υποδομής μεταφορών στο κεντρικό διευρωπαϊκό δίκτυο θα πρέπει να ολοκληρωθούν έως το τέλος του 2030, ώστε να εξασφαλιστεί ένα εκτεταμένο δίκτυο έως το τέλος του 2050. Για να επιταχυνθεί η ανάπτυξη έργων σε όλο το δίκτυο, ορίζεται ενδιάμεση προθεσμία έως το 2040.
Γρηγορότερα τρένα και ασφαλέστερη στάθμευση για τους οδηγούς φορτηγών
Οι ευρωβουλευτές διασφάλισαν ότι οι σιδηρόδρομοι στο κεντρικό διευρωπαϊκό δίκτυο θα είναι ηλεκτροφόροι, θα κινούνται με ταχύτητες 100 χλμ/ώρα για εμπορευματικές μεταφορές και θα διασχίζουν εσωτερικά σύνορα της ΕΕ σε λιγότερο από 25 λεπτά κατά μέσο όρο έως το τέλος του 2030. Η ελάχιστη ταχύτητα 160 χλμ/ώρα θα πρέπει να καταστεί ο κανόνας για τις επιβατικές αμαξοστοιχίες από το τέλος του 2040.
Οι μεγάλοι ευρωπαϊκοί αερολιμένες (με περισσότερους από 12 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως) θα συνδεθούν με το διευρωπαϊκό σιδηροδρομικό δίκτυο. Για να εξασφαλιστούν καλύτερες συνθήκες ανάπαυσης για τους επαγγελματίες οδηγούς φορτηγών, θα πρέπει να δημιουργηθούν ασφαλείς και προστατευμένες θέσεις στάθμευσης τουλάχιστον ανά 150 χλμ. κατά μήκος των μεγάλων οδών της ΕΕ.
Να τερματιστεί η συνεργασία με τη Ρωσία και να δοθεί προσοχή στην Ουκρανία
Σύμφωνα με τους νέους κανόνες, τα έργα υποδομής μεταφορών με τη Ρωσία και τη Λευκορωσία θα σταματήσουν, ενισχύοντας αντ’ αυτού τους δεσμούς με την Ουκρανία και τη Μολδαβία.
Όσον αφορά τη συμμετοχή εταιρειών από τρίτες χώρες σε μεγάλα έργα του διευρωπαϊκού δικτύου, τα κράτη μέλη θα πρέπει να ενημερώνουν την Ευρωπαϊκή Επιτροπή σχετικά με τα μέτρα που λαμβάνουν για τον μετριασμό ενδεχόμενων κινδύνων για την ασφάλεια.
Στρατιωτική κινητικότητα
Οι ευρωβουλευτές έπεισαν τις κυβερνήσεις της ΕΕ να λάβουν υπόψη τις στρατιωτικές ανάγκες (βάρος ή μέγεθος των στρατιωτικών μεταφορών) κατά την κατασκευή ή την αναβάθμιση υποδομών που επικαλύπτονται με στρατιωτικά δίκτυα μεταφορών, ώστε να διασφαλιστεί η απρόσκοπτη μεταφορά στρατευμάτων και εξοπλισμού. Εντός ενός έτους από την έναρξη ισχύος των κανόνων, η Επιτροπή θα πρέπει να εκπονήσει μελέτη σχετικά με τις μετακινήσεις μεγάλης κλίμακας που γίνονται σε σύντομο χρονικό διάστημα σε ολόκληρη την ΕΕ, προκειμένου να διευκολυνθεί ο σχεδιασμός της στρατιωτικής κινητικότητας.
Δηλώσεις
Η εισηγήτρια Barbara Thaler (ΕΛΚ, Αυστρία) είπε: «Ο κανονισμός θα επιτρέψει στις σιδηροδρομικές μεταφορές να ανταγωνιστούν τις οδικές μεταφορές, εάν εφαρμοστεί όπως προβλέπεται. Είναι πλέον ευθύνη της Επιτροπής να διασφαλίσει ότι τα κράτη μέλη εκπληρώνουν τα καθήκοντά τους και να τους ασκήσει την αναγκαία πίεση εάν δεν ενεργήσουν αναλόγως.»
Ο εισηγητής Dominique Riquet (Renew, Γαλλία) πρόσθεσε: «Οι νέοι κανόνες θα ενισχύσουν τις επιδόσεις, την προσβασιμότητα, την ασφάλεια και την ανθεκτικότητα των υποδομών μας, οι οποίες αποτελούν βασικό στοιχείο της κυριαρχίας μας. Θα ενθαρρύνουν επίσης τους Ευρωπαίους να ταξιδεύουν και θα κάνουν την οικονομία μας πιο ανταγωνιστική.»
Επόμενα βήματα
Οι νέοι κανόνες σχετικά με τις κατευθυντήριες γραμμές για την ανάπτυξη του διευρωπαϊκού δικτύου μεταφορών εγκρίθηκαν με 565 ψήφους υπέρ, 37 ψήφους κατά και 29 αποχές. Μόλις εγκριθούν από το Συμβούλιο, θα τεθούν σε ισχύ 20 ημέρες μετά τη δημοσίευσή τους στην Επίσημη Εφημερίδα.
Με την έγκριση της εν λόγω νομοθεσίας, το Κοινοβούλιο ανταποκρίνεται στις προσδοκίες των πολιτών όσον αφορά τις υψηλής ποιότητας, σύγχρονες, πράσινες και ασφαλείς υποδομές, διασφαλίζοντας τη συνδεσιμότητα, συμπεριλαμβανομένων των αγροτικών και νησιωτικών περιοχών, ιδίως μέσω οικονομικά προσιτών δημόσιων μεταφορών, όπως εκφράστηκαν στην Διάσκεψη για το Μέλλον της Ευρώπης.