Το Τρίο El Greco για 1η φορά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών την Παρασκευή 12 Απριλίου


Τρίο El Greco
 
Οι δύο Σχολές της Βιέννης
Έργα Χάυντν, Σούμπερτ, Σκαλκώτα

Για πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών
Παρασκευή 12 Απριλίου

Σε συνέχεια της δυναμικής του παρουσίας στην ελληνική μουσική σκηνή, το Τρίο el Greco εμφανίζεται για πρώτη φορά στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών, μετά από πρόσκληση του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, σε ένα πρόγραμμα που επισκέπτεται τις «δύο Σχολές της Βιέννης».

Το μουσικό σχήμα Τρίο el Greco ιδρύθηκε στην Αθήνα το 2016 από τους ταλαντούχους νέους καλλιτέχνες Φαίδωνα Μηλιάδη (βιολί), Αλέξη Καραϊσκάκη-Νάστο (τσέλο) και Θοδωρή Ιωσηφίδη (πιάνο) και έκτοτε έχει καταξιωθεί ως ένα από τα πιο ενεργά σχήματα μουσικής δωματίου της χώρας.

Ο Σκαλκώτας Σήμερα

Η Μουσική Βιβλιοθήκη, στην οποία φυλάσσεται το Αρχείο Νίκου Σκαλκώτα, διοργανώνει στους χώρους της σειρά συζητήσεων με τους πρωταγωνιστές των συναυλιών που εντάσσονται στο «2019 – Έτος Σκαλκώτα». Οι συζητήσεις πλαισιώνουν τις συναυλίες με σκοπό να αναδείξουν όψεις του έργου του συνθέτη σήμερα.

Πέμπτη 11 Απριλίου, 19:00
Ο διευθυντής του Συλλόγου Οι Φίλοι της Μουσικής, Αλέξανδρος Χαρκιολάκης, συνομιλεί με τον Αλέξη Καραϊσκάκη-Νάστο, τσελίστα του Trio El Greco, και τον Γιώργο Ζερβό, συνθέτη και μουσικολόγο, επ. Καθηγητή Τμήματος Μουσικών Σπουδών Πανεπιστημίου Αθηνών, με αφορμή τη συναυλία Οι δύο Σχολές της Βιέννης: Έργα Χάυντν, Σούμπερτ, Σκαλκώτα, Trio El Greco (12/4). Στη συζήτηση θα συμμετάσχει και ο Θοδωρής Ιωσηφίδης, πιανίστας του Τρίο El Greco.

Πρόγραμμα Συναυλίας
Joseph Haydn: Trio Gypsy για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο σε σολ μείζονα, αρ. 39 (1795)
Νίκος Σκαλκώτας: 8 Παραλλαγές για τρίο με πιάνο σε παραδοσιακό θέμα (1938)
Διάλειμμα
Franz Schubert: Τρίο για πιάνο, βιολί και βιολοντσέλο σε μι ύφεση μείζονα, έργο 100 (1827)

Το πρόγραμμα προτείνει τρεις συνθέτες που σε ένα ευρύ πλαίσιο συνδέονται με τις λεγόμενες δύο Σχολές της Βιέννης, με την κλασική ο Haydn και ο Schubert, και με την μοντερνιστική-δεύτερη ο Σκαλκώτας.

Το πρώτο μέρος του προγράμματος είναι παράλληλα εστιασμένο σε δύο συνθέτες που επηρεάστηκαν εξίσου από την κλασική και τη λαϊκή παράδοση. Από τη μια μεριά ο Haydn σε αυτό το Τρίο δημιουργεί μια ευκαιρία να εκφράσει την αγάπη του για τις απλές μελωδίες των παραδοσιακών τραγουδιών και της τσιγγάνικης μουσικής. Από την άλλη ο Σκαλκώτας, εκφραστής των ιδανικών της δεύτερης σχολής της Βιέννης που θεμελίωσε ο δάσκαλός του Άρνολντ Σαίνμπεργκ και μιας πιο εγκεφαλικής προσέγγισης της συνθετικής διαδικασίας, εδώ παραλλάσσει με τέτοιους τρόπους γραφής ένα παραδοσιακό ελληνικό θέμα.

Το Τρίο αρ. 39 του Joseph Haydn πρωτοεκδόθηκε στο Λονδίνο το 1795, αλλά σύντομα έγινε ιδιαίτερα αγαπητό και στην υπόλοιπη Ευρώπη. Τα δύο πρώτα μέρη προετοιμάζουν ουσιαστικά το έδαφος για την κλιμάκωση του φινάλε, που είναι βασισμένο σε έναν παραδοσιακό ουγγρικό χορό και δίνει τον τίτλο στο έργο. Το πρώτο μέρος αποτελείται από παραλλαγές που εναλλάσσουν μείζονες με ελάσσονες τονικότητες, και ως εκ τούτου χαρμόσυνη και θλιμμένη ατμόσφαιρα. Το δεύτερο μέρος, ένα λυρικό αντάτζιο, βασίζεται στην αντιπαράθεση δύο μελωδιών: μιας ιδιαίτερα περίτεχνης και γεμάτης ποικίλματα στο πιάνο, και μιας πιο απλής και τραγουδιστικής στο βιολί. Καταλήγει με τα δύο όργανα να ενώνονται σε μια κοινή γραμμή. Το τρίτο μέρος είναι ένα ροντό με ελκυστικές μελωδίες και δραματικότητα, καθώς και μια εξωτική αύρα, κυρίως χάρη στα τσιγγάνικα χαρακτηριστικά στο μέρος του βιολιού.

Η ιδέα και η δομή των παραλλαγών επιστρέφει και στο έργο του Νίκου Σκαλκώτα. Το πρώτο από τα δύο έργα για τρίο με πιάνο που έγραψε ο συνθέτης είναι μια σειρά από μεταμορφώσεις του γεμάτου ελληνικότητα θέματος σε μια τελείως ιδιότυπη μουσική γλώσσα. Γραμμένο το 1938, ανήκει στη δεύτερη δημιουργική περίοδο του συνθέτη, κατά την οποία εξελίσσει το σύστημα του δωδεκαφθογγισμού που ακολουθεί πιο αυστηρά στην πρώτη περίοδο, σε μια πιο προσωπική του εκδοχή.

Το Τρίο έργο 100 του Franz Schubert ολοκληρώθηκε το 1827, τελευταίο χρόνο της ζωής του, σε μια περίοδο που συνηθίζεται να ταυτίζεται με τη μουσική του ωριμότητα λόγω του πρόωρου θανάτου του, παρά το γεγονός ότι βρισκόταν ακόμα σε νεαρή ηλικία. Πρόκειται για ένα μεγαλειώδες από κάθε άποψη έργο, τόσο λόγω της εκτεταμένης του δομής, όσο και χάρη στην ανεξάντλητη εφευρετικότητα του συνθέτη στη μελωδία και την αρμονία. Έρχεται σε μεγάλη αντίθεση με άλλα έργα της ίδιας περιόδου, καθώς εδώ ο συνθέτης προτάσσει ως επί το πλείστον μια διάθεση χαρούμενη και ανάλαφρη αντί του σκοτεινού κλίματος το οποίο κυριαρχούσε στα τελευταία χρόνια της δημιουργίας του.

Με αφορμή το Έτος Σκαλκώτα, οι 8 Παραλλαγές του μεγάλου Έλληνα συνθέτη και μαθητή του Σαίνμπεργκ σε ένα παραδοσιακό θέμα για τρίο με πιάνο, έρχονται να συνομιλήσουν με το φολκλορικό Trio Gypsy του Haydn. Στο δεύτερο μέρος της συναυλίας επανερχόμαστε στην πρώτη Σχολή, με το εμβληματικό, γεμάτο μελωδίες και αρμονική ευρηματικότητα Τρίο σε μι ύφεση μείζονα, έργο 100 του Σούμπερτ.

Στο πρόγραμμα της συναυλίας προτείνονται τρεις συνθέτες που συνδέονται με τις λεγόμενες δύο Σχολές της Βιέννης. Το πρώτο μέρος του προγράμματος είναι παράλληλα εστιασμένο σε δύο συνθέτες που επηρεάστηκαν εξίσου από την κλασική και τη λαϊκή παράδοση, με τον Haydn από τη μια να εκφράζει την αγάπη του για τις απλές μελωδίες των παραδοσιακών τραγουδιών και της τσιγγάνικης μουσικής και τον Σκαλκώτα από την άλλη, εκφραστή των ιδανικών της δεύτερης σχολής της Βιέννης και μιας πιο εγκεφαλικής προσέγγισης της συνθετικής διαδικασίας, να παραλλάσσει ένα παραδοσιακό ελληνικό θέμα. Το δεύτερο μέρος της συναυλίας επιφυλάσσει το μεγαλειώδες από κάθε άποψη έργο 100 του Franz Schubert, προτάσσοντας ως επί το πλείστον την χαρούμενη και ανάλαφρη διάθεση του συνθέτη.

Την Παρασκευή 12 Απριλίου, στις 20:30, το Tρίο el Greco μας προσκαλεί στην πρώτη του συναυλία στο Μέγαρο Μουσικής Αθηνών (Αίθουσα Δημήτρης Μητρόπουλος) σε μια βραδιά που δεν πρέπει να χάσει κανείς!


Σχόλια αναγνωστών

Κάντε ένα σχόλιο

Το e-mail σας δεν θα δημοσιευθεί.Τα απαιτούμενα πεδία συμβολίζονται με *


Σχετικά άρθρα

Προηγούμενο άρθρο

ΚΥΤΤΑΡΟ live club


Thumbnail

Street Radio

ο δρόμος σου είναι εδώ

Current track
TITLE
ARTIST

Background